Akibat Produk Tiada Kelulusan KKM | Banyaknya lambakan produk di pasaran sekarang. Dan banyak juga produk tiada kelulusan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia). Hati-hati kawan-kawan bila memilih produk di pasaran. Pastikan ianya selamat dan mendapat kelulusan KKM.

Kenapa Bahaya Produk Tiada Kelulusan KKM?

Sebelum produk itu didaftarkan, pihak Biro (badan di bawah KKM) akan meneliti bahan-bahan yang terkandung di dalam sesuatu produk melalui ujian makmal bagi memastikan produk ubat-ubatan atau kosmetik itu tidak mengandungi bahan kimia ataupun dadah dan racun yang berbahaya. Untuk memastikan keselamatan pengguna tanpa kesan-kesan yang memudaratkan kesihatan.

Jadi, sekiranya ada kesan sampingan setelah pengambilan produk itu, senang untuk diambil tindakan dan pihak KKM pun boleh menilai semula data-data yang telah diuji. Memudahkan kerja-keja penganalisa juga seperti apa kandungan produk, apa rawatan sesuai yang dicadangkan, apa punca sebenar sama ada memang disebabkan oleh produk atau kesan alergik terhadap pengguna. Jika berlaku penipuan pada batch produk seterusnya, KKM juga berhak menarik balik kelulusan pasaran untuk mengelakkan lebih ramai lagi yang menjadi mangsa.

Cuba bayangkan sekiranya pengguna mendapat kesan sampingan daripada produk tiada kelulusan KKM, bagaimana doktor mahu mengambil tindakan susulan seperti memberi rawatan yang sepatutnya kerana tidak mengetahui apa-apa data tentang kandungan produk dan apa kemungkinan yang akan terjadi. Kan lebih menyusahkan di samping membahayakan kesihatan para pengguna. Bahayanya produk tiada kelulusan KKM!

Akibat Produk Tiada Kelulusan KKM

Lihat contoh gambar di bawah, akibat mengambil produk tiada kelulusan KKM, kulitnya menipis dan bermasalah dengan persekitaran. Tiba-tiba muka dipenuhi jerawat sedangkan sebelum ini tiada langsung masalah seperti ini.

akibat produk tiada kelulusan KKM

actually customer tersalah pakai product skin care yang tiada kelulusan kkm..muka dia dah menipis dan mudah terdedah dengan persekitaran kotor/habuk dan terus berjerawat padahal customer hani bukan kulit jenis berjerawat..

after konsisten ambik vit c shaklee sejak bulan 3, sekarang masuk botol yang kedua ni la muka after konsisten dengan vitamin c dan vitamin e… paling best nya bila ramai sangat orang tegur dia dah hilang jerawat ..vit e dapat tolong customer ni dr radiasi uv so lama2 muka dah tak merah sangat akibat kulit yang sudah menipis tu” ~ Pinknanie

Alkisahnya akibat produk tiada kelulusan KKM itulah menjadi penyebab dia berikhtiar dengan Shaklee. Alhamdulillah… selepas konsisten dengan Vitamin C dan Vitamin E  Shaklee dapat hasil yang begitu baik untuk kulit customer ni. Yang penting kedua-dua vitamin Shaklee ni mendapat kelulusan KKM

vitamin C shaklee lulus KKM

Untuk menyemak sendiri anda boleh klik di sini. Cuma masukkan no pendaftaran MAL yang saya kongsikan ini dan anda boleh melihatnya sendiri.

  • Vitamin C (Sustained Release Vita-C Plus) ~ MAL13085068NC
  • Vitamin E (Vita-E Complex) ~ MAL12075024NC

Antara Lain Kebaikan Vitamin C dan Vitamin E

keistimewaan vitamin C shaklee
Credit pic: mamabusyra.blogspot.com
keistimewaan vitamin e shaklee
Credit pic: ilmansofea.blogspot.com

Bagaimana Mengenal Produk Diluluskan KKM?

Semua produk ubat-ubatan di Malaysia perlu berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terlebih dahulu sebelum dipasarkan kepada pengguna termasuklah produk-produk yang dibuat di luar negara. Produk yang berdaftar mempunyai nombor pendaftaran MAL (contoh MAL20125467T) dan label Hologram Meditag pada pembungkusannya. Sekiranya sesuatu produk ubat tidak mempunyai  kedua-dua ciri ini, produk tersebut dikhuatiri tidak berdaftar dengan KKM.

Semua ubat berdaftar mesti mempamerkan nombor pendaftarannya pada label atau pembungkusannya. No. pendaftaran dimulakan dengan huruf ‘MAL’ diikuti dengan 8 digit nombor dan di akhiri dengan huruf-huruf yang menunjukkan kategori pendaftaran produk tersebut iaitu :

Kategori pendaftaran produk:

A – Ubat mengandungi racun terkawal
X – Ubat yang tidak mengandungi racun terkawal /OTC
T – Ubat tradisional
N – Suplemen kesihatan

Anda juga boleh menyemak kesahihan status nombor pendaftaran atau maklumat berkaitan produk tersebut di  laman www.pharmacy.gov.my.

Manakala produk kosmetik (termasuk skin care) pula perlu mendapat notifikasi yang diberikan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) sebelum dipasarkan di Malaysia. Agensi dibawah KKM yang bertanggungjawab menyelia pendaftaran ubat-ubat dan kosemetik ialah Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, dan dalam biro tu pulak, ada satu lagi badan eksekutif yang digelar sebagai Pihak Berkuasa Kawalan Dadah.

Rujukan : Pharmacy.gov.my

Anda mahu mendapatkan Vitamin C dan Vitamin E Shaklee?

Anda boleh menghubungi kami untuk membuat pesanan. Atau, anda juga boleh membuat pembelian terus di sini dengan menekan butang di bawah. Kemudian, sila hubungi kami untuk konsultasi dan panduan pengambilan dengan cara yang betul dengan memberikan no invoice sebagai bukti pembelian.

____________________________________________________________________________________

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan dan membuat pesanan produk Shaklee di yanavitaminkita@gmail.com atau boleh hantarkan sms/whatsapp ke 019-9109009

bagaimana nak order shaklee

Saya Pengedar Shaklee Ampang

COD area Taman Kosas, Taman Bukit Indah, Ampang Jaya, Bandar Baru Ampang & kawasan sekitar berhampiran.

Perkhidmatan pos ke seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak (Pos Laju/Gdex/CityLink)

Vitamin Kita Shaklee

Akibat Produk Tiada Kelulusan KKM
Tagged on:             

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge