Ramai wanita yang lebih suka mendiamkan diri akibat malu

Anda ada masalah wanita? Malu nak bertanya atau kongsikan untuk mencari penyelesaian?

Jangkitan kulat pada saluran kemaluan sering menimbulkan berbagai masalah saperti lelehan yang sangat gatal dan berbau khususnya bila buat hubungan jantina, sukar hamil dan mudah gugur. Cuba rawatan2 berikut.
1. Ubat2 antifungal saperti nystatin, nizoral dan lain2.
2. Ubat pessary (saperti peluru) yang dimasukkan kedalam faraj. Berbagai jenama terdapat dalam pasaran.

3. Amalkan vaginal douchingGuna satu cawan air suam campur satu sudu garam atau guna satu sudu apple vineger campur satu cawan air. Staff klinik bolih ajar cara douching. Beli alat ‘sitz bath’ untuk mudahkan rendam dan basuh kemaluan yg dijangkiti kuman dengan menggunakan air garam. Jauhkan kegunaan feminine antiseptik.

4. Makan ‘probiotics‘ (bukan antibiotics) untuk membiakan bakteria2 kawan yg baik dalam bentuk pil supplement. Terdapat beberapa makanan yang jadi sumber probiotics saperti cheese, yogurt, miso, tempe dark chocolate dan buah olive. Lactobacillus membiak dalam usus dan berguna meningkatkan immunity.

6. Makan kebih sikit bawang putih/garlic kerana ia punya daya antifungal dan antibakteria.
7. Minum satu sudu minyak kelapa dara (VCO) waktu sarapan dan makan malam. Ia juga mengandungi bahan2 antifungal dan antibakteria.
8. Minum cranberry juice yg diiktiraf untuk rawatan jangkitan kuman disaluran kencing. Air limau nipis juga baik untuk tujuan ini.
9.  Multivitamin2 supplement khususnya vitamin E dan Vitamin C.
10. Gunakan seluar dalam yang longgar dan bersih.

Masalah Dalaman Wanita ~ Cegah Sebelum PARAH
Tagged on:             

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge