Bila sebut tentang awet muda, semua teruja. Semua nak tahu rahsia awet muda ni kan? Sebenarnya dalam zaman yang serba serbi moden ini, kulit kita banyak terdedah kepada persekitaran yang menjadi faktor cepatnya proses “penuaan” itu berlaku. Umur baru masuk 30, tapi kulit dah kusam, berkedut, tona tak sekata, liang pori membesar, dan bermacam-macam lagi masalah penuaan kulit.

Antara faktor menyumbang kepada masalah “penuaan” kulit pramatang

Dalam kita tak sedar, punca utamanya dari radikal bebas (toksin terkumpul dari persekitaran) di sekeliling kita. Sebab itulah pentingkan perlindungan antioksidan untuk memelihara kesihatan dan “awet muda” bukan sahaja untuk kulit tapi untuk seluruh sel badan kita.

5 Antioksidan Awet Muda Paling Penting

Ada 5 kumpulan antioksidan awet muda yang paling penting;

#1 ~ Vitamin E

Vitamin E (sering disenaraikan sebagai tocopherol atau tocotrienols) adalah salah satu antioksidan yang paling terkenal. Vitamin larut lemak ini terdapat dalam bentuk semulajadi dan sintetik. Penyelidikan menunjukkan bahawa kedua-dua bentuk memberikan manfaat antioksidan yang ketara kepada kulit, tetapi bentuk semulajadi lebih kuat kesannya dan tahan lebih lama dalam kulit berbanding vitamin E sintetik.

Vitamin E berfungsi dalam beberapa cara untuk melindungi dan mempertahankan kulit dari unsur luar (termasuk radikal bebas) yang boleh memberi kesan negatif pada kulit. Vitamin E sering dijumpai dalam krim pelindung matahari kerana peranannya membantu dalam mempertahankan kulit daripada tekanan yang disebabkan oleh pendedahan cahaya UV.

Vitamin E juga berfungsi dalam sinergi yang kuat dengan vitamin C, jadi serum atau produk anti-penuaan yang mengandungi vitamin C dan vitamin E boleh memberikan faedah berganda.

#2 ~ Vitamin C

Vitamin C (disenaraikan sebagai asid askorbik, tetrahexyldecyl ascorbate, dan pelbagai nama lain) adalah antioksidan yang kuat yang amat berkesan dalam mengurangkan garis-garis halus, kedutan, dan tona kulit yang tidak rata. Vitamin larut air yang dikaji ini dianggap sebagai superstar anti-penuaan untuk semua jenis kulit.

Apabila digunakan secara topikal, vitamin C telah terbukti untuk mengekalkan ketahanan kulit sehingga ia boleh dirasai lebih anjal, dan halus. Penyelidikan menunjukkan bahawa vitamin C juga membantu meningkatkan tona kulit yang tidak sekata dan mencerahkan kulit yang kusam sehingga kelihatan lebih berseri, seperti kulit yang lebih muda.

Seperti kebanyakan antioksidan, vitamin C juga boleh melembapkan kulit sehingga mampu bertahan dengan keadaan alam sekitar yang boleh memberi kesan negatif kepada kulit.

#3 ~ Resveratrol

Resveratrol adalah antioksidan, polifenol yang kuat yang didapati dalam anggur merah, wain merah, kacang, dan buah-buahan seperti blueberries dan cranberry. Ia agak baru di pasaran, tetapi banyak penyelidikan telah menunjukkan bahawa resveratrol adalah superhero antioksidan untuk kulit anda.

Resveratrol membantu melindungi permukaan kulit, membantu menangkis pengaruh negatif alam sekitar, dan mencerahkan kulit yang kelihatan kusam dan letih. Ia juga mempunyai ciri kulit yang menenangkan yang boleh membantu mengurangkan kesan kemerahan akibat kerosakan pada kult.

Bagaimana antioksidan membantu mengurangkan kesan radikal bebas terhadap kulit

#4 ~ Retinol

Retinol (istilah teknikal untuk vitamin A) mempunyai reputasi yang sudah berzaman lama sebagai salah satu bahan yang paling luar biasa untuk kulit. Ia adalah bahan pemulihan kulit dan antioksidan, dan memberikan banyak faedah untuk hampir semua masalah kebimbangan kulit yang dapat dibayangkan, dari kulit yang tidak seimbang, lebam, liang pori yang besar, tekstur permukaan kasar, garis halus dan kedutan, dan boleh juga meningkatkan kecerahan tona kulit.

Retinol telah terbukti dapat meningkatkan daya tahan kulit, yang menyumbang kepada keanjalan dan tekstur yang lebih muda dan halus. Oleh kerana keupayaannya sebagai anti-penuaan, retinol adalah bahan utama yang harus dicari jika anda ingin mengurangkan penampilan garis-garis halus, kedutan, dan nada kulit yang tidak sekata.

Sebagai faedah tambahan, retinol juga telah terbukti untuk mengelakkan liang pori tersumbat dan memudarkan tompokan kulit merah (rashes atau terbakar) yang dilihat ramai orang sebagai masalah ketidaksempurnaan kulit.

#5 ~ Teh Hijau

Sejumlah besar penyelidikan telah menunjukkan bahawa teh hijau, hitam, atau teh putih-mempunyai banyak faedah anti-penuaan yang menarik. Kompaun utama dalam teh hijau yang memberikan kuasa antioksidan adalah epigallocatechin-3 gallate (EGCG).

Penyelidikan menunjukkan bahawa ekstrak EGCG,  boleh membantu mempertahankan permukaan kulit dari faktor persekitaran yang mempunyai kesan negatif yang paling ketara pada kulit. Teh hijau juga banyak memberi kesan “penenang” kepada kulit yang stress dan terkesan dengan persekitaran seperti radang kemerah-merahan. Sekarang pun telah banyak pengeluar produk kosmetik dan produk penjagaan muka memasukkan teh hijau sebagai salah satu bahan utama untuk memberikan kesan yang lebih baik terhadan kulit.

Credit: *sumber*

Manfaat Pengambilan Perlindungan Antioksidan

Dengan pengambilan sumber antioksidan awet muda dalam diet seharian ini, bukan sahaja dapat mengekalkan keremajaan kulit atau kekal muda sahaja, tapi ramai yang tak menyedari, bonusnya lebih dari itu. Antaranya;

  • meningkatkan fungsi otak (otak juga boleh melalui proses penuaan)
  • meningkatkan kesihatan mata
  • pertumbuhan rambut dan kuku yang lebih sihat
  • mengurangkan tekanan oksidatif
  • mencegahan atau mengurangkan risiko penyakit kanser

Antioksidan Shaklee?

Di Shaklee kami ada alternatif

  • Vitamin E
  • Vitamin C
  • Resveratrol (Vivix)
  • Retinol (Carotomax)
  • Teh Hijau (Cinch Tea)

antioksidan awet muda

Namun begitu, sumber makanan semulajadi tetap yang terbaik. Suplemen ini hanyalah sekadar melengkapkan apa yang kurang dan yang tidak didapati di dalam diet anda seharian.

_________________________________________________________________

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan dan membuat pesanan produk Shaklee di yanavitaminkita@gmail.com atau boleh hantarkan sms/whatsapp ke 019-9109009

bagaimana nak order shaklee

Saya Pengedar Shaklee Ampang

COD area Taman Kosas, Taman Bukit Indah, Ampang Jaya, Bandar Baru Ampang & kawasan sekitar berhampiran.

Perkhidmatan pos ke seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak (Pos Laju/Gdex/CityLink)

Daftar keahlian Shaklee segera daftar ahli shaklee

Vitamin Kita Shaklee

5 Antioksidan Awet Muda Penting Untuk Rahsia Kulit Cantik
Tagged on:                         

One thought on “5 Antioksidan Awet Muda Penting Untuk Rahsia Kulit Cantik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge