Harga Rokok Naik Lagi! | “Harga rokok naik sebanyak RM1.50 mulai esok, 5 November 2014. Antara jenama rokok tersebut adalah Dunhill, Kent, Benson & Hedges, Lucky Strikes, Pall Mall, Rothmans dan Peter Stuyvesant, sebagaimana kenyataan yang dikeluarkan hari ini.” ~ Petikan The Malaysian Insider bertarikh 4hb November 2014.

Terperanjat terkujat masing-masing abang macho yang merokok. Manakan tidak, baru je beberapa bulan lepas (September 2014), harga rokok ni sudah naik sebanyak RM1.

Apa penyelesaiannya? Mungkin inilah masa untuk berhenti merokok. Setuju tak?

Harga Rokok Naik Lagi! Masa Untuk Berhenti Merokok?

Senang memberi saranan tetapi saya tahu susah untuk melaksanakannya. Boleh menggigil satu badan kalau sehari tak jumpa rokok. Tapi bila bulan puasa relax je abang-abang ni. Sebab itu saya percaya abang-abang diluar sana mampu melakukannya. InsyaaAllah dengan niat dan keazaaman yang jitu, mudah-mudahan Allah senangkan segala urusan.

Lagipun dah banyak fatwa yang keluar tentang merokok ini haram kerana merbahayakan kesihatan. Boleh merosakkan diri sendiri dan juga diri orang lain.

harga rokok naik lagi

Harga Rokok Naik Lagi! Masa Untuk Berhenti Merokok?

Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda untuk mendapat 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, penyakit jantung dan angin ahmar atau strok. Merokok boleh memberi kesan kepada hampir setiap organ dan tisu badan.

Rokok mengandungi nikotin iaitu salah satu bahan toksik di dalam rokok yang menyebabkan ketagihan. Nikotin adalah salah satu radikal bebas yang boleh merosakkan DNA di dalam badan.
masa berhenti merokok

Apa Akan Jadi Bila DNA Dalam Badan Rosak?

Rasanya semua pun tahu sebab kerajaan kita pun sentiasa mengwar-warkan kesan buruk akibat dari merokok ini. Setiap sel di dalam badan kita ini mempunyai DNA. DNA yang sihat menjadi asas kepada sel yang sihat. Bahasa mudahnya, kalau DNA rosak, sel-sel badan kita pun turut sama rosak.

Kesan oksidatif (pengoksidaan) yang teruk di dalam badan boleh menyebabkan kerosakan DNA. Proses pengubahan (kerosakan) ini membawa kepada mutasi DNA dan ketidakstabilan genimik. Di sinilah menjadi punca pelbagai penyakit kronik seperti kanser termasuk kanser dan penyakit-penyakit lain.

berhenti merokok

Kalau tengok gambar kat kotak rokok itu sendiri pun dah ada warning. Takut bila lihatkan? Jadi, sejajar dengan harga rokok naik ini, rasanya sudah tiba masa untuk berhenti merokok. Setuju tak?

Mengapa masa untuk berhenti merokok?

Merokok memberi keburukan kepada semua orang. Ia tidak memberi kebaikan kerana:

1. merokok memberi kesan buruk kepada orang sekeliling terutama ahli keluarga termasuk anak-anak yang masih kecil

2. ibu yang mengandung boleh melahirkan anak tidak cukup bulan, kurang berat badan atau mati selepas lahir

3. kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh

  • sering sakit dengan mengalami batuk-batuk, selsema serta jangkitan telinga, hidung dan tekak
  • mengalami perkembangan paru-paru yang lemah
  • mendapat asthma

perokok-pasifLihat saja gambar di atas, kesan merokok ini bukan sahaja kepada perokok itu sendiri, tetapi lebih malang anak dan isteri (serta mereka yang paling dekat) pun turut sama menghadapi risiko yang besar. Kasihanilah mereka yang tidak berdosa ini. Mereka dalam persekitaran yang sangat BAHAYA kerana ANDA!!

Anda Nak Berhenti Merokok Tetapi Buntu Bagaimana Caranya?

Mungkin Vivix boleh membantu anda. Sudah ramai yang berikhtiar dengan Vivix dan berjaya mengawal ketagihan merokok secara perlahan-lahan dan lama-kelamaan berhenti merokok. Bukan itu sahaja, yang lebih penting, Vivix membantu mempertahankan DNA, memberi tenaga kepada DNA, memulihkan DNA dan meningkatkan prestasi DNA. Info lanjut di sini.

Harga Rokok Naik Lagi! Masa Untuk Berhenti Merokok? Berjayakah Dengan Vivix?

Saya kongsikan di sini beberapa testimoni yang dikongsi oleh mereka yang telah berjaya berikhtiar dengan Vivix

testimoni berhenti merokok 1

testimoni berhenti merokok 2

testimoni berhenti merokok 3

testimoni berhenti merokok 4

Ini lagi best, pengakuan LIVE dari seorang rakan (suami rakan saya). Boleh tonton videonya di sini

Disclaimer: Testimoni adalah perkongsian peribadi mereka yang telah berjaya. Hasilnya mungkin berbeza pada setiap individu. Vivix hanya sebagai ikhtiar dan perantara dan bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Anda juga mungkin boleh menjadikan tips berhenti merokok ini sebagai panduan. Semoga dengan keazaman, keinginan yang sungguh-sungguh untuk berhenti merokok dan kaedah yang betul boleh membantu anda berjaya berhenti merokok dengan cemerlang. Saya doakan anda semua dipermudahkan segala urusan. Amin

Anda mahu mendapatkan Vivix?

Anda boleh menghubungi kami untuk membuat pesanan. Atau, anda juga boleh membuat pembelian terus di sini dengan menekan butang di bawah. Kemudian, sila hubungi kami untuk konsultasi dan panduan pengambilan dengan cara yang betul dengan memberikan no invoice sebagai bukti pembelian.

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan di yanavitaminkita@gmail.com atau boleh hantarkan sms/whatsapp ke 019-9109009

Vitamin Kita Shaklee

Harga Rokok Naik Lagi!
Tagged on:     

8 thoughts on “Harga Rokok Naik Lagi!

Leave a Reply to Noriza Rahman Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge