Ikhtiar Penyakit Kencing Manis Tapi Tak Jaga Makan | Serba salah kan bila ada di kalangan ibu ayah mengidap penyakit kencing manis tetapi sukar nak jaga makan. Namun memang tak dinafikan sukar untuk golongan tua ni berpantang. Alasan yang sering mereka bagi,

“alaaa… selagi boleh makan ni makan je la.. esok-esok dah tak lalu makan, memang tak de nya nak merasa makanan ni lagi”

Pernah dengar tak? Saya selalu dengar arwah atuk dan nenek saya cakap macam ni bila kami nasihatkan kurangkan manis, kurangkan masin, tak boleh makan yang berlemak-lemak sangat kerana arwah ada penyakit kencing manis dan darah tinggi.

penyakit kencing manis

Kencing Manis Tak Jaga Makan

Kebanyakan kes penyakit kencing manis yang dilaporkan di negara ini berpunca daripada nutrien berlebihan (akibat terlalu banyak makan makanan berkalori tinggi – tak jaga makan) dan obesiti, terutama di kalangan kumpulan berisiko seperti individu obes, mempunyai ahli keluarga yang menghidap kencing manis dan mengalami masalah tidak toleran terhadap glukosa.

Namun mereka yang termasuk golongan berisiko tinggi ini, menganggap mereka tidak akan diserang penyakit dan ia hanya berlaku kepada orang lain. Ini sebabnya apabila disahkan menghidap penyakit tertentu, mereka sukar menerima hakikat berkenaan dan mula mengalami pelbagai gangguan emosi. Pesakit biasanya mengalami pelbagai masalah pemakanan seperti diet pelbagai, diet yo-yo, tabiat suka mengunyah, menjadikan makanan untuk meredakan gangguan emosi atau sentiasa berasa dia perlu mengehadkan pengambilan makanan.

Masalah akan lebih buruk jika pesakit diabetes menjadikan makanan sebagai cara atau rangsangan untuk melegakan perasaan, sama ada ketika berasa tertekan, letih, bosan, resah dan mempunyai masalah. Rangsangan ini boleh timbul dengan hanya melihat makanan, ketika lapar, menyediakan makanan atau membeli-belah.

Itulah yang sebenarnya terjadi dan baru kita faham kan kenapa pesakit kencing manis tak jaga makan. Kadang-kadang pemikiran mereka tahu yang mereka perlu berwaspada, tetapi gangguan emosi menyebabkan penghidap kencing manis tak jaga makan.

Ikhtiar Penyakit Kencing Manis Tapi Tak Jaga Makan

Ini pula kisah seorang anak, Puan Lina yang risau dengan masalah kencing manis ayahnya tetapi langsung tidak jaga makan.

“Abah saya ni makan memang takde pantang.
Kadang2 sehari tu sampai 3x bancuh kopi.
Makan nasi memang berpinggan2.
Ni semua memang musuh utama kencing manis la kan..

Hari tu bile sedar kaki dia dari sehari ke sehari makin bertukar kaler jadi hitam, plus ujian diabetes x pernah bawah 10, doctor pun dah suruh inject insulin setiap hari, baru la menggelabah nak cari alternatif lain.”

Anak mana yang tidak risau bila penyakit kencing manis atau diabetes ayahnya semakin melarat. Berikhtiar dengan Vivix sebagai usaha sakit ayahnya, kata Puan Lina lagi

“Saya pun cadangkan vivix.

Sekarang vivix yg abah minum belum habis sebotol.
Tapi report kesihatan abah memang memeranjatkan.
Dalam 4x ujian darah dibuat dalam sehari, cuma sekali je yg lebih 10.
Itupun sebab lunch dia makan nasi berpinggan2 macam biasa.
Alhamdulillah…

Terbukti vivix mampu membantu masalah diabetes.”

Alhamdulillah… usaha mengawal penyakit kencing manis ayahnya menampakkan hasil.

“Ni buku checkup abah saya.

kencing manis dan vivix
*klik untuk imej yang besar dan jelas*

Awak awak awak yg mak ayah diabetes pun boleh hadiahkan mereka vivix ni.

Sangat puas hati!”

Disclaimer: Ini adalah perkongsian peribadi Puan Lina dengan ayahnya setelah berikhtiar dengan Vivix. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Produk Shaklee tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mecegah sebarang penyakit.

Bagaimana Vivix Membantu Mengawal Penyakit Kencing Manis?

Memperlahankan atau mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin (“metabolic syndrome”)

Vivix adalah antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yang rosak.  Jadi, pengambilannya secara berterusan dapat memberi manfaat dalam mengurangkan Metabolic Syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.

Mengawal kepekatan gula dalam darah

Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing manis.

Mengelakkan kerosakan mata, menggalakkan penyembuhan luka dengan segera

Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan segera.

Mencegah pembentukan protein AGE

Protein AGE (advanced glycation end products) terhasil daripada protein dan gula berlebihan dalam badan. Ia boleh menyebabkan atherosclerotic, sel mati dan komplikasi penyakit kencing manis. Salah satu dari mekanisma anti-penuaan Vivix adalah dengan memperlahankan penbentukan protein AGE ini.

*Credit*

Lagi perkongsian tentang Vivix dan Kencing Manis di sini

Anda mahu mendapatkan Vivix?

Anda boleh menghubungi kami untuk membuat pesanan. Atau, anda juga boleh membuat pembelian terus di sini dengan menekan butang di bawah. Kemudian, sila hubungi kami untuk konsultasi dan panduan pengambilan dengan cara yang betul dengan memberikan no invoice sebagai bukti pembelian.

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan di yanavitaminkita@gmail.com atau boleh hantarkan sms/whatsapp ke 019-9109009

Vitamin Kita Shaklee

Ikhtiar Penyakit Kencing Manis Tapi Tak Jaga Makan
Tagged on:         

6 thoughts on “Ikhtiar Penyakit Kencing Manis Tapi Tak Jaga Makan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge