cerewet makan / picky eater

“Susahnya nak suruh anak saya makan apatah lagi bila dia sangat memilih makanan. Macam-macam cara saya sudah lakukan. Walaupun saya puas memujuk rayu dan menghidangkan pelbagai jenis makanan, dia tetap tidak mahu makan.

“Saya takut kalau dia tidak makan, kesihatannya akan terjejas dan menjadi kurus. Saya juga risau kalau dia menghidap sebarang penyakit.”

Itulah antara keluhan insan bergelar ibu tatkala membicarakan mengenai masalah anak mereka yang sukar mahupun terlalu memilih makanan.

Pelbagai cara mungkin sudah dilakukan oleh golongan ibu dan bapa untuk menyuruh dan menggalakkan anak mereka makan. Ada yang menggunakan pendekatan memujuk, merayu, berleter, memarahi, mengugut dan menipu.

Ada juga yang menggunakan strategi lain seperti menyanyi, bercerita dan tidak kurang menari bersama anak mereka acapkali makanan berjaya disuapkan ke dalam mulut si manja.

Selain itu, ada juga yang terpaksa bersenam dengan mengekori anak ‘bertawaf’ ke sekeliling rumah sambil memegang sudu dan pinggan berisi makanan. Boleh dikatakan, banyak masa dihabiskan mereka semata-mata bagi memastikan si anak itu makan.

Tidak kurang ibu bapa yang memberi ‘rasuah’ kepada si anak supaya makan.
Contohnya, berjanji akan memberikan aiskrim, gula -gula atau membawa anak menonton wayang jika dia mahu makan. 

Bagi sesetengah ibu bapa, mereka beranggapan masalah yang dihadapi ini adalah kelakuan normal di kalangan anak-anak yang sedang membesar. Namun hasil penyelidikan terkini menunjukkan kelakuan sedemikian sebenarnya mungkin kerana masalah kesukaran makan yang boleh menjejaskan diet, tumbesaran, pembangunan kognitif dan hubungan di antara ibu bapa dengan anak.

Masalah ini sememangnya sangat mencabar ibu bapa terutama mereka yang berkerjaya. Bukan saja ia menguji ketahanan fizikal dan mental, malah mungkin lama kelamaan mereka hilang sabar kerana terpaksa melayan kerenah anak.

Memandangkan masalah kesukaran makan boleh membawa pelbagai kesan negatif, ia tidak seharusnya dipandang mudah. Justeru, ibu bapa dinasihatkan membawa anak-anak mereka berjumpa doktor pediatrik bagi membantu mengenal pasti masalah sebenar dihadapi si anak dan mencari jalan penyelesaian sewajarnya sekiranya masalah ini berterusan.

Anak saya Muiz dan Muaz pun sama sangat cerewet memilih makanan suatu masa dulu. Bila masak apa-apa, ada sahaja yang diasingkan dan diketepikan sebab tak suka. Susah betul melayan selera mereka. Kemudian saya mencuba Meal Shakes Shaklee. Alhamdulillah dah bertambah-tambah makannya sekarang. Dah tak dengar lagi kompen “tak suka”, “tak nak makan la”.. Alhamdulillah.

Meal Shakes adalah hidangan yang lazat, berkhasiat serta mudah disediakan yang pasti digemari oleh seisi keluarga. Memang best bau dia semerbak! Wangi..bau Vanilla..senang cerita macam bau ais krim vanilla tu la. Boleh minum macam gitu je atau pun campur dalam minuman yang kita suka..nak campur susu ker, oreo ke, nestum ke.. shake-shake dah jadi Oreo milkshake 😉

Apa yang bagusnya Meal Shakes ni adalah sumber protein yang lengkap dengan vitamin mineral tambahan yang penting untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Bagi yang tak boleh telan tablet seperti vitalea, anda boleh minum Meal Shakes sebagai alternatif. Lysine, zat besi, vitamin B sangat berkait rapat dengan selera makan seseorang…dan kesemuanya ada dalam mealshakes!

Apa kata ibu-ibu yang dah mencuba?
Testimoni Mealshakes cerewet makan
Ikhtiar Cerewet Makan 1
Testimoni Mealshakes
Ikhtiar Cerewet Makan 2
Testimoni Mealshakes
Ikhtiar Cerewet Makan 3
Testimoni Mealshakes
Ikhtiar Cerewet Makan 4 (credit rahsiavitamin.com)
Testimoni Mealshakes
Ikhtiar Cerewet Makan 5

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee:

* Pm admin di www.facebook.com/messages/VitaminKita
* SMS | WhatsApp 0199109009 (Yana)
* Email yanavitaminkita@gmail.com
* Live chat di www.facebook.com/yana.fandi.1
Saya pengedar Shaklee yang sah di Ampang. ID no 830028 (Haliyana). COD area KL Sentral, Glenmarie Shah Alam pada hari berkerja (lunch time). Dan sekitar Ampang pada hari-hari lain & malam hari bekerja.
Pos ke seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak.
Tolong!! Anakku Cerewet Makan!! (Picky Eater)

One thought on “Tolong!! Anakku Cerewet Makan!! (Picky Eater)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge