Sepanjang hari ramai yang menghubungi dan bertanya apa ikhtiar untuk masalah ovarian cyst?  Jadi rasanya bagus juga jika saya kongsikan di sini untuk bacaan dan informasi umum. Mungkin setidak-tidaknya boleh membatu serba sedikit.

Apa itu CYST?


Menurut Dr Zubaidi, cyst ialah kantung tidak normal yang terbentuk di mana-mana organ dalam badan manusia. Ia boleh mengandungi udara, cecair atau selaput.


Cyst pada kilang telur wanita, dikenali sebagai Ovarian Cyst. Ia ialah pengumpulan cecair dalam kantung yang berada dalam ovari wanita.

Ia boleh berlaku pada bila-bila masa hidup seseorang wanita tetapi paling kerap ketika usia subur, Antara 15-50 tahun.

Kebanyakan cyst ini adalah jenis tidak berbahaya kerana ia adalah sebahagian dari proses fisiologi dalam kitaran haid yang normal seorang wanita.

Semasa ovulasi (pada hari subur) cyst ini akan pecah dan mengeluarkan telur. Jika persenyawaan tidak berlaku, cyst ini akan mengecut dan akhirnya hilang dari kelenjar ovari.

Namun jika tidak pecah, ia menjadi cyst ini akan membesar tetapi tidak masih berbahaya.

Selain itu, ada beberapa lagi jenis cyst tidak normal yang boleh terbentuk dalam kilang telur wanita. Antaranya sindrom ovari polisistik (polycystic ovarian syndrome), endometriosis, dermoid cyst dan beberapa jenis cyst lain.

Apa yang menyebabkan  Ovarian CYST?

  • Kitaran haid yang tidak teratur
  • ketidakseimbangan hormon
  • Merokok
  • Haid awal (11 tahun ke bawah)
  • Peningkatan lemak pada bahagian atas badan
  • Rawatan kesuburan dengan gonadotropins (boleh menyebabkan pelbagai cyst besar)
  • Penggunaan beberapa drugs (ubat) seperti Klomifen, Tamoxifen (untuk kanser payu dara)

Tanda-tanda Ovarian Cyst


Ramai yang tidak sedar tentang cyst kerana selalunya tidak ada gejala langsung! Dan biasanya mereka cuma mengetahuinya apabila melakukan pemeriksaan kesihatan dan ultrasound. Cuma cyst yang telah besar yang kadang kala akan menunjukkan tanda-tanda atau simptom-simptomnya seperti;

  • rasa sakit di bahagian pelviks terutamanya bahagian terdapatnya cyst. Serangannya kadangkala menyusuk, tiba-tiba dan datang dan pergi dengan kerap.
  • kitaran haid mula tidak tetap
  • sakit di bahagian pelvis selepas hubungan intim atau selepas senaman berat
  • loya dan muntah-muntah (ini biasanya berlaku apabila cyst telah pecah)
  • berlaku pendarahan tetapi bukan haid diikuti rasa sakit di bahagian ari-ari
  • sakit ketika membuang air kecil atau air besar

Diet Dan Suplemen untuk Ovarian Cyst


Menjaga badan dan mengekalkan kesihatan yang baik selalu bermula dengan diet yang sihat. Dan ini sangat berkait rapat sebagai salah satu cara pencegahan ovarian cyst juga. Mengurangkan atau menghapuskan pengambilan produk tenusu, makanan yang dibuat dengan tepung putih dan makanan yang diproses serta utamakan memakan lebih buah-buahan segar, sayur-sayuran hijau gelap dan makanan yang tinggi serat akan membantu badan anda sembuh dengan sendirinya secara semulajadi.


Ovarian Cyst dipercayai berpunya dari ketidakseimbangan hormon (punca utama). Dan oleh sebab itu ramai pakai mencadangkan pengambilan asid lemak omega 6 dan asid gamma-linolenik yang banyak diperolehi dari bunga borage atau bunga primrose yang boleh membantu mengawal tahap hormon seseorang. Selain itu Vitamin E, Vitamin C dan Vitamin A yang tinggi sifat antioksidannya juga boleh membantu.

Ikhtiar Shaklee dan Cyst?
Apabila ditanya tentang suplemen Shaklee yang sesuai, saya mencadangkan GLA Complex untuk mereka yang mempunyai kekangan bajet dan tidak mahu mencuba terlalu banyak suplemen.

Istimewanya GLA Complex Shaklee kerana diekstrak dari bunga borage yang kelikatan GLA nya 3 kali ganda lebih dari minyak bunga primrose. Digabungkan bersama minyak biji bunga matahari dan membekalkan 216mg asid linolenik serta 90mg asid gamma linolenik dalam setiap kapsul.

GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia juga mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel. GLA (Asid Linolenik Gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan dan kestabilan hormon terutama sepanjang kitaran haid setiap bulan.

Koleksi Testimoni GLA Complex dan Cyst






Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
* SMS | WhatsApp 0199109009 (Yana)
* Live chat di http:/www.facebook.com/yana.fandi.1

Saya pengedar Shaklee yang sah di Ampang. ID no 830028 (Haliyana).
COD area KL Sentral, Glenmarie Shah Alam pada hari berkerja (lunch time). Dan sekitar Ampang pada hari-hari lain & malam hari bekerja.
Pos ke seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak
Ikhtiar Cyst Dengan GLA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge